Kontakt
Przedszkole Publiczne Nr 17 im. Czesława Janczarskiego w Radomiu

AKADEMIA RODZICA SPOTKANIE WARSZTATOWE cz. 2

ponad 6 lat temu

Dziękujemy wszystkim rodzicom, którzy aktywnie uczestniczyli w zajęciach warsztatowych Odkryjmy w dziecku talent -  wielointeligentna edukacja dziecka cz. 2. Warsztaty odbyły się w w dniach od 23. 04. 2018 r.  - 27.04. 2018 r. i dotyczyły Krainy Ruchu Twórczego. Po raz kolejny rodzice bawili się wspólnie z nami, aby lepiej poznać metody i formy pracy wg teorii H. Gardnera. Zapraszamy do zapoznania się z materiałami z warsztatów (zakładka - czytaj więcej).


KRAINY ZABAW:

To miejsca zabawy i pracy, pozwalające na odkrywanie własnych możliwości, rozwijanie pasji, talentów
i zainteresowań.

  • Kraina Ruchu Twórczego,
  • Kraina Wiedzy,
  • Kraina Wyobraźni

Kraina Ruchu Twórczego

  • Ruch jest podstawą funkcjonowania i uczenia się dziecka. Prawidłowy rozwój fizyczny
    i motoryczny stanowi istotny czynnik rozwoju wszelkich umiejętności i prawidłowego funkcjonowania ucznia. Dziecko musi mieć możliwość realizowania naturalnej potrzeby ruchu, przestrzeni, poznania i bezpieczeństwa. Aktywność ruchowa wzmacnia, kształtuje
    i usprawnia organizm.
  • Wielofunkcyjne środki dydaktyczne w tej krainie powinny być ukierunkowane na rozwój inteligencji ruchowej, muzycznej, wizualno- przestrzennej, matematyczno – logicznej oraz interpersonalnej i intrapersonalnej. Wszelka działalność artystyczna uwrażliwia małego człowieka na potrzeby innych ludzi.

Środki dydaktyczne Krainy Ruch Twórczego

  • Środki dydaktyczne inspirujące do zabawy, sprzyjające efektywnemu wykorzystaniu aktywności fizycznej i rozwijające koordynację wzrokowo–ruchową dzięki swej atrakcyjności powinny zachęcać dzieci do podejmowania wysiłku, organizowania zabaw, wzajemnej współpracy
    i twórczego wykorzystywania środowiska edukacyjnego.
  • Przykładowa aranżacja Krainy Ruchu Twórczego może wykorzystywać:
  • zestawy dużych miękkich klocków, figur geometrycznych, tuneli z domkami kryjówkami, wałki, materace. Pomoce te wyzwalają aktywność ruchową, integrację podczas zabaw twórczych, przyczyniają się do rozwijania wszechstronnej sprawności fizycznej; zabawy i gry ruchowe doskonalą motorykę, siłę zręczność.
  • piłki i wałki sensoryczne ze specjalnymi wypustkami; piłeczki i kółka ringo ze sztywnymi kolcami do masażu, ćwiczeń mięśni dłoni i stóp, które można stosować również do rehabilitacji narządu ruchu. Dają one możliwość organizowania zabaw w różnych miejscach, np. w sali gimnastycznej, w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, placu zabaw.
  • akcesoria sportowe takie jak: zestawy do budowania torów przeszkód, piłki obręcze, mini- szczudła, sensoryczne kamienie, dyski, kręgle, pachołki, woreczki gimnastyczne, akcesoria cyrkowe, szarfy, platformy do poruszania się i utrzymywania równowagi;
  • bardzo przydatnym środkiem dydaktycznym jest chusta animacyjna, której liczba możliwości zastosowania jest ogromna. Przy jej pomocy można zorganizować zabawy ułatwiające integrację grupy, ćwiczyć współdziałanie, refleks i spostrzegawczość, rozwinąć takie cechy jak pewność siebie, odwagę, wiarę we własne możliwości.
  • ważnym elementem jest włączenie do zabaw, ćwiczeń aktywności ruchowej elementów muzyki ponieważ stosowanie metod wykorzystujących ruch i muzykę sprzyja rozwojowi wszystkich sfer;
  • należy zadbać też o miejsce do wyciszenia i wypoczynku po zabawach ruchowych, w którym znajdują się materace, siedziska, maty, miękkie pufy, piłki do siedzenia.

Metody pracy w Krainie Ruchu Twórczego

  • Szczególnie polecane są metody twórczego wykorzystania ruchu. Nie wydaje się komend, poleceń, rezygnuje z podporządkowywania aktywności ruchowej dziecka zadaniom opracowanym przez nauczyciela, wprowadza się radosny nastrój, sprzyjający twórczej aktywności:
  • metoda opowieści ruchowej z przyborami lub bez;
  • koncepcja edukacji muzycznej Carla Orffa;
  • metoda ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa Labana;
  • metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne;
  • gimnastyka twórcza Marii i Alfreda Kniessów;
  • ćwiczenia śródlekcyjne;
  • terapia Snoezelen-stymulacja wielozmysłowa;

 

 

Rodzaje aktywności, zabawy i zajęcia, które można organizować w Krainie Wyobraźni:

  • zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe przy muzyce;
  • gry i zabawy ruchowe;
  • zabawy z wykorzystaniem przyborów nietypowych;
  • gimnastyka;
  • ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem metody ruchu rozwijającego W. Sherborne;
  • ćwiczenia oparte na metodzie R. Labana;
  • zabawy oparte na metodzie C. Orffa;
  • wyrażanie emocji gestem, ruchem, mimiką (podczas i po wysłuchaniu utworów muzycznych);
  • rozpoznawanie i nazywanie kształtów, np. figur geometrycznych;
  • tworzenie zbiorów, przeliczanie elementów, porównywanie liczebności zbiorów;
  • zabawy z rekwizytami cyrkowymi;
  • układanie kształtów liter, cyfr z przyborów typu woreczki gimnastyczne;
  • pokonywanie toru przeszkód kierowane opowieścią ruchową;
  • naśladowanie zachowania zwierząt, ich sposobu poruszania się itp.;
  • układanie i rozwiązywanie zagadek ruchowych;
  • tworzenie ruchu, opowieści ruchowych, układów tanecznych;
  • tworzenie muzyki, akompaniamentu do piosenek;
  • zawody sportowe, tory przeszkód;
  • tańce ludowe, integracyjne, swobodne;
  • aerobik;
  • pantomima;
  • zabawy równoważne;
  • zabawy z chustą animacyjną;
  • zabawy z wykorzystaniem woreczków gimnastycznych, szarf itp.;
  • małe formy teatralne.

 

PRZYKŁADOWY SCENARIUSZ :

„PODRÓŻ DO KRAINY BAJKI Z ELEMENTAMI RUCHU TWÓRCZEGO”

Cel ogólny:

  • rozwijanie indywidualnych predyspozycji i zdolności dzieci,
  • poznanie nowych zabaw ruchowych, umuzykalniających i możliwości wykorzystania nietypowych przyborów.

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • aktywnie uczestniczy w zajęciach;
  • słucha z uwagą i zapamiętuje treść bajki;
  • odpowiada na pytania dotyczące treści wysłuchanego utworu literackiego;
  • podejmuje aktywność zgodnie z własnymi preferencjami;
  • wykonuje proponowane zadania współpracując w zespole;
  • prezentuje wspólnie z innymi członkami zespołu wykonane zadania;
  • w zakresie sprawności - doskonali zwinność, zręczność, koordynację ruchową, szybkość, sprawność manualną;
  • w zakresie umiejętności – doskonali umiejętność współpracy w zespole, w parze, doskonali umiejętność biegu, pokonywania torów przeszkód;
  • w zakresie wiadomości – poznaje zasady nowych zabaw oraz możliwość wykorzystania różnych przedmiotów obecnych w życiu codziennym do rozwijania sprawności fizycznej.

Metody: słowne, aktywizujące, ćwiczeń praktycznych, zabawowa, ruchowej ekspresji twórczej.

Formy pracy: indywidualna i zespołowa jednolita, grupowa zróżnicowana.

Środki dydaktyczne :

  • obręcz hula- hop owinięta złotą wstążką, tekst bajki „O rybaku i złotej rybce” lub nagranie bajki- grajki o tym tytule na płycie CD oraz odtwarzacz , napisy: PRAWDA, FAŁSZ,
  • materiały do wykonania pracy plastycznej dowolną technika (np. „kropkowania”), wycinanki, zdjęcia, albumy o zwierzętach morskich, informacje o ich trybie życia, arkusze papieru i kolorowe flamastry, klej, nożyczki,
  • instrumenty perkusyjne lub przedmioty, z których można wydobywać dźwięki zbliżone do odgłosów fal morskich, wody, krzyku mew itp.,
  • działania matematyczne o różnym stopniu trudności, dostosowane do aktualnie realizowanych treści programowych edukacji matematycznej,
  • pacynka lub inna lalka przedstawiająca złotą rybkę,
  • gazety, tekst rymowanego wierszyka pt. „Rybka”- Bożeny Klejny,
  • chustki, rolki papierowe, nakrętki, butelki plastikowe,
  • tasiemki, wstążki, balony, CD z piosenką pt. „Kolorowa rybka”.

Przebieg zajęć:

  1. Zbiórka w kręgu.
  2. Zabawa organizacyjno – integracyjna – dzieci kolejno przedstawiają się za pomocą gestu, ruchu, a grupa powtarza.
  3. Zaproszenie dzieci przez nauczyciela w podróż do Krainy Bajki.
  4. Przejście przez wrota fantazji(hula- hop owinięte złotą wstążką)-  każde dziecko „przechodzi przez wrota fantazji” do świata bajki.
  5. Wysłuchanie nagrania bajki- grajki pt. „O rybaku i złotej rybce”.
  6. Rozmowa na temat treści bajki ukierunkowana pytaniami nauczyciela:
  • Kto jest bohaterem bajki?
  • Co złowił rybak?
  • Jakie było pierwsze życzenie żony rybaka?
  • Jakie było drugie życzenie żony rybaka?
  • Jakie było trzecie życzenie żony rybaka?
  • Dlaczego rybka nie spełniła ostatniego życzenia ?
  • Jak oceniacie postępowanie żony rybaka?
  • Zabawa łącząca rytm ze słowami. Każde dziecko otrzymuje gazetę. Zaznacza rytm poprzez darcie gazety- rytm jest podawany przez nauczyciela w postaci rymowanego wierszyka „Rybka”- Bożeny Klejny.

Rybka
Całe życie spędza w wodzie
zawsze zwinna
zawsze szybka,
nie ulega zmiennej modzie
w sukni z łusek
lśniąca rybka.

Gdy ktoś zanieczyści wodę
wtedy ją ogarnia smutek -
bóle brzuszka
mętne łuski,
oto wandalizmu skutek.

 

  1. Następnie dzieci chodzą do rytmu piosenki pt. „Kolorowa rybka”. W momencie słów plum, plum, plum wybijają rytm na balonie, który mają pod lewą pachą.
  2. Zabawa z wykorzystaniem chustki . Zadaniem dzieci jest zdobycie złotej rybki. Dzieci dzielimy na dwa zespoły. Jedno dziecko ma zawiązane oczy drugie opiekuje się nim i nakierowując pomaga w wykonaniu  zadań (zbudowanie wieży z rolek papierowych, ułożenie z nakrętek figury geometrycznej,  narysowanie rysunku, na zakończenie bieg slalomem między butelkami).
  3. Zabawa „Prawda- Fałsz” ( po jednej stronie Sali nauczyciel umieszcza napis: PRAWDA, a po drugiej: FAŁSZ). Dzieci słuchając stwierdzeń muszą zadecydować czy wypowiedziane przez nauczyciela zdanie jest prawdziwe i zgodne z treścią bajki, czy fałszywe i ustawić się jak najszybciej przy właściwym napisie.

Propozycje stwierdzeń:

  • Żona rybaka była dobrą kobietą.
  • Rybak złowił złotą rybkę.
  • Pierwszym życzeniem kobiety było mieć złoty pałac.
  • Rybak zabrał złotą rybkę do domu.
  • Ostatnim życzeniem żony rybaka było zostać królową.
  • Rybka spełniła siedem życzeń, itp.

 

  1. Zabawa ruchowa „Rybki ” przy muzyce – interpretacja muzyki przy pomocy wstążki gimnastycznej.
  2. Nauczyciel inicjuje zajęcia z podziałem na grupy:

„W tej bajce rybka spełniała marzenia ludzi, a teraz odwrócimy sytuację. Teraz my będziemy spełniać marzenia złotej rybki.”

Uczniowie zapoznają się z proponowanymi zadaniami dla grup i dzielą się na 5 zespołów, zgodnie z własnymi preferencjami. Następnie wykonują zadania:

  1. Zespół ( rozwijanie inteligencji wizualno- przestrzennej)- malowanie rafy koralowej, techniką np. „malowania kropkowego” lub inna ( technika ta polega na rozbryzgiwaniu farby za pomocą grubego pędzla lub szczoteczki do zębów, dzięki temu powstają setki drobnych kropek w różnych kolorach).
  2. Zespół (rozwijanie inteligencji matematyczno- logicznej)- układanie zadań z treścią związanych z wysłuchaną bajką do zaproponowanych przez nauczyciela działań.
  3. Zespół ( rozwijanie inteligencji muzyczno- ruchowej) – opracowanie krótkiego układu choreograficznego i podkładu muzycznego obrazującego życie w głębinach morskich
    ( można wykorzystać dowolne przedmioty „niemuzyczne” do wykonywania dźwięków np. fal morskich, wody, zgodnie z wyobraźnią dzieci.
  4. Zespół (rozwijanie inteligencji językowej)- wyszukiwanie w zgromadzonych albumach, wycinkach z gazet i książkach nazw zwierząt morskich oraz najważniejszych informacji o nich. Zapisanie lub przedstawienie za pomocą symboli rysunkowych na dużym arkuszu papieru.
  5. Zespół (rozwijanie inteligencji przyrodniczej)- wyszukiwanie ilustracji przedstawiających różne gatunki zwierząt morskich, wycinanie ich oraz gromadzenie informacji na temat trybu ich życia.
  6. Zadanie dla wszystkich zespołów sztafeta z „rysowaniem wstążką”. Każdy zespół trzyma tasiemkę. Zespoły mają za zadanie w jak najkrótszym czasie stworzyć obraz  przedstawiający złotą rybkę w morskich głębinach. Zespoły rozwijają inteligencję ruchową i interpersonalną, rozwijają koordynację ruchową oraz umiejętność współpracy z rówieśnikami.
  7. Chór zwierząt – zabawa umuzykalniająca. Każda grupa przyjmuje nazwę jakiegoś zwierzęcia, ustalają, jakie odgłosy wydaje to zwierzę i prezentują charakterystyczny dla niego odgłos. Jedno z dzieci jest dyrygentem, które dyryguje chórem zwierząt, podaje melodię np. „Wlazł kotek na płotek”. Jeśli dyrygent wskaże ręką na którąś z grup, wtedy ta grupa wydaje odgłosy w rytm melodii w swoim „zwierzęcym języku”. Jednocześnie kilka grup może wydawać dźwięki. Wskazanie przez dyrygenta ręką sufitu oznacza, że śpiewają wszystkie grupy jednocześnie.
  1. Prezentacja zadań wykonanych przez zespoły przed gościem specjalnym- złota rybka
    ( pacynka lub inna lalka). Po prezentacji wszystkich grup, dzieci tworzą wspólnie „rafę koralową” – umieszczają na planszy rafy wykonanej przez I zespół, odnalezione stworzenia morskie oraz dopasowują zgromadzone i zapisane lub przedstawione graficznie informacje
    o nich.

Prezentacja zespołu matematycznego i muzyczno- ruchowego połączona powinna być ze wspólną zabawą, naśladowaniem ruchów kolegów oraz rozwiązywaniem zadań, które ułożyli.

  1. Utworzenie kręgu na zakończenie – dzieci wypowiadają swoje życzenia do złotej rybki ( każde dziecko, które chce przekazać życzenie złotej rybce, nakłada pacynkę następnie przekazuje ja następnemu dziecku).
  2. Wyjście ze świata fantazji przez tajemnicze wrota ( opuszczenie Krainy Bajki, ponieważ złote rybki, które spełniają życzenia żyją tylko w bajkach, a dzieci muszą wrócić do rzeczywistości). Zapowiedz nauczyciela, że do tej krainy można często wracać.