Przedszkole Publiczne Nr 17 im. Czesława Janczarskiego w Radomiu

Pierwszy numer gazetki

ponad 7 lat temu

Drodzy Rodzice!

Oddajemy  Wam  

pierwszy  numer  gazetki  NR 1/2017-2018

„Bezpieczna Siedemnastka”.

Będziemy w niej informować o ważnych sprawach dotyczących zdrowia oraz bezpieczeństwa.

 

Zapraszamy do czytania w zakładce (czytaj więcej).


 

BEZPIECZNA SIEDEMNASTKA

NR 1/2017-2018

 

 

 

GAZETKA O BEZPIECZEŃSTWIE

PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 17

IM. CZ. JANCZARSKIEGO

W RADOMIU

 

Drodzy Rodzice!

Oddajemy Wam pierwszy numer gazetki „Bezpieczna Siedemnastka”, w którym chcemy informować o ważnych sprawach dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa.

Jak Wam wiadomo nasze przedszkole realizuje program „Bezpieczne Przedszkole”, którego celem jest wychowanie dzieci na odpowiedzialnych dorosłych dbających o bezpieczeństwo własne i innych osób. Cel ten możemy osiągnąć wyłącznie z pomocą rodziców, gdyż to właśnie Wy jesteście dla dziecka najważniejszymi osobami, z których biorą przykład, jesteście wzorem do naśladowania.

Gazetka będzie ukazywała się na naszej stronie internetowej www.ppnr17radom.eprzedszkola.pl. Każdy zainteresowany może ją wydrukować. Jeśli ktoś nie ma możliwości skorzystania z gazetki w takiej wersji, może wypożyczyć z przedszkola. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi artykułami.

 

W pierwszym numerze znajdziecie:

  • BEZPIECZNE FERIE   - jak zachować bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych
  • W KRAINIE BAJEK…  -„Zima z książką”
  • KONKURS NA NAJŁADNIEJSZY KARMNIK - „Pomóżmy ptakom przetrwać zimę”

 

Przyjemnej lektury!

 

BEZPIECZNE FERIE

 

Ferie zimowe  to  dla  dzieci  i  młodzieży  wymarzony  czas  zabaw  na śniegu i lodzie. Aby jednak przebiegły one szczęśliwie i wszyscy wypoczęci wrócili do swych domów, należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, obowiązujących tak podczas zorganizowanych wyjazdów zimowych, jak i spędzania tego czasu w miejscu zamieszkania.

Zachowanie bezpieczeństwa to sprawia priorytetowa, ale warto również pamiętać o czerpaniu radości z wolnego czasu i zimowej aury. Nie warto zbyt długo siedzieć w domu przed komputerem lub telewizorem, bo zimowe spacery mają wiele uroku i są również ważnym elementem zapobiegania chorobom.

Aby czas zimowego wypoczynku dostarczył radosnych i niezapomnianych wrażeń, pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa:
 

  • Nie doczepiajmy sanek do samochodu.
  • Nie zjeżdżajmy na sankach w pobliżu dróg oraz zbiorników wodnych.
  • W czasie zjeżdżania zachowajmy bezpieczną odległość między sankami.
  • Nie strącajmy zwisających z dachów sopli.
  • Ubierajmy się odpowiednio do temperatury panującej na dworze.
  • W wolnym czasie przebywajmy na świeżym powietrzu, dbajmy o aktywność fizyczną.
  • Nie zapominajmy o podstawowych zasadach higieny.
  • Unikajmy kontaktu z osobami chorymi.
  • W przypadku wystąpienia objawów choroby zgłośmy się do lekarza.
  • Rzucając się śnieżkami nie łączmy miękkiego śniegu z kawałkami lodu czy kamieni oraz nie celujmy w twarz drugiej osoby.
  • Nie rzucajmy śnieżkami w nadjeżdżające samochody.
  • Na łyżwach jeździmy tylko w wyznaczonych miejscach, nie ślizgajmy się po lodzie na rzece lub stawie.

 

W KRAINIE BAJEK…

„Zima z książką”

W dobie komputerów i  telewizji nie sposób dostrzec szansy  jaką  daje  kontakt z dzieckiem poprzez książkę, która buduje zaufanie, zrozumienie, daje poczucie bezpieczeństwa, uwrażliwia na dobro i piękno, stymuluje rozwój oraz umożliwia poznanie świata i ludzi. Dla dzieci w wieku przedszkolnym najatrakcyjniejszą oraz najbliższą  formą  czytelniczą  jest  bajka,  w  której  świat  realny  miesza się z fantastycznym i razem tworzą zrozumiałą rzeczywistość.

Niezwykła rola bajki polega na tym, że z jednej strony zaspokaja potrzeby poznawcze, poprzez wskazanie wartości oraz umożliwienie poznania otaczającego świata, z drugiej strony wyzwala pozytywne emocje. Bajka jest utworem, który kształtuje osobowość dziecka.  Przez  jej  pryzmat  poznaje ono świat,  przenosi  się w inne środowiska i epoki historyczne. Dziecko zaznajamia się z celami, do których dąży człowiek, poznaje sens egzystencji.Uczy się wzorów postępowania, poznaje normy moralne i zachowania,  które są oczekiwane i nagradzane. Bajka zachęca do poznawania rzeczywistości. Poprzez bajki dziecko ma możliwość poznania reguł rządzących światem, a upodabniając się do bohatera rozwija swoją wyobraźnię. Dziecko inspirowane przez bajki tworzy własne historie, nabiera umiejętności zmiany prawdziwego świata, uczy się odróżniać fikcję od rzeczywistości. Bajka pełni funkcję socjalizacyjną. Wspólne czytanie bajek stanowi okazję do przebywania bezpośrednio blisko rodziców, których obecności w dzisiejszych czasach dzieci doświadczają coraz mniej. Bajka pomaga zjednoczyć się duchowo, pozwala, aby rodzina mogła razem obserwować i podziwiać świat do którego przenosi. Bajki uczą rodziców opowiadania, dzieci słuchania, a jednych i drugich rozumienia zdarzeń i wyciągania z nich wniosków oraz wskazówek do życia osobistego, rodzinnego i społecznego. Największą wartością bajek jest możliwość kształtowania za ich pośrednictwem sfery moralnej człowieka. Możemy chwalić lub ganić postępowanie bohaterów,  wzbudzając w dziecku podziw lub  sprzeciw w stosunku do ich charakteru, zachowania i w ten sposób nauczyć odróżniać dobro od zła. Bajka zazwyczaj zawiera morał, dzięki któremu  dziecko  uczy  się  odpowiedniego  zachowania, skłania do refleksji nad swoim postępowaniem i swoją sytuacją. Bajka uwrażliwia na los innych. Dziecko staje się wrażliwe na zło, krzywdę, niesprawiedliwość i ból.

Świat ukazany w bajkach jest naprawdę bajkowy. Jest dobry i piękny, to co złe musi na końcu zmienić się w dobre. W świecie tym nie ma zemsty tylko przebaczenie, nie ma strachu i tchórzostwa,  ale  odwaga, prawda i szlachetność. W bajkowym świecie dobro zawsze zwycięża, a szczęśliwe zakończenie daje poczucie sukcesu. Jeśli bohaterowi udaje się przełamać własne słabości jest szansa, że dziecko zechce postąpić podobnie. Język bajek jest dziecku bliski, gdyż jest to język fantazji. Forma opowiadania nie narzuca mu gotowych rozwiązań. Dziecko samo dochodzi do konkluzji, ma poczucie, że rozwiązanie problemu stanowi jego własny wybór. Mówienie o kłopotach głównego bohatera nie stanowi dla dziecka trudności, bowiem opowiada ono o czyichś kłopotach, a nie bezpośrednio o swoich. Nadanie uczuciom nazwy daje dziecku poczucie, że pozostają one pod kontrolą.

 Bajki  mogą  stanowić  doskonałe  narzędzie  do  pracy z emocjami dziecka. Za ich pośrednictwem dziecko uczy się rozpoznawać, nazywać oraz wyrażać swoje uczucia. Bajki umożliwiają dziecku przemyślenie problemu i zastanowienie się  nad  nim oraz  zadanie  pytań  z  nim  związanych w warunkach pełnego bezpieczeństwa. Dziecko więc zyskuje możliwość nieskrępowanego mówienia o swoich problemach, bez obawy, że będzie oceniane. Treść bajek przenika stopniowo do świadomości dziecka i zaczyna na nie oddziaływać. Dziecko może identyfikować się z wybranymi postaciami i wchodzić w ich role. Może zacząć wyobrażać sobie, jak czują się bohaterowie oraz co mogą zrobić w danej sytuacji. W ten sposób dziecko odnajduje w bajkach problemy ze swojego życia i uczy się, jak można je rozwiązywać.

W bajkach dziecko odnajduje swoje marzenia, będące antidotum na trudne sytuacje, smutną rzeczywistość, doznaje pocieszenia, budując nadzieję na lepsze jutro, wierzy w to, że odmieni się jego czasem naprawdę trudna sytuacja. Bajka rekompensuje ubogie środowisko wychowawcze, dziecko przeżywa wspaniałe przygody, utożsamia się z bohaterem i jednocześnie czuje się bezpiecznie. Bajka pełni głównie funkcje adaptacyjne i rozwojowe w życiu dziecka. Jeśli opowieść ma naprawdę przykuć uwagę dziecka, musi je zabawiać i budzić w nim ciekawość. Jeśli ma wzbogacać jego życie i pobudzać wyobraźnię,  musi mieć związek  z  jego  lękami i dążeniami oraz umożliwić mu pełne poznanie własnych trudności, a zarazem podać sposoby rozwiązania nękających je problemów. Bajki pozwalają uporządkować własne doświadczenia w mało zrozumiałym świecie zewnętrznym oraz wewnętrznym. Pomagają także budować osobowość. Bajka  daje  wsparcie  i  poczucie  siły.  Czytanie  bajek  to  doskonały  pomysł na spędzanie wolnego czasu w sposób nie tylko przyjemny, ale także pożyteczny.

W naszym przedszkolu czytamy  dzieciom  bardzo  dużo  bajek,  ale w styczniu chcielibyśmy, aby rodzice, babcie, dziadkowie również czytali najmłodszym. W związku z tym organizujemy „Zimę z książką” – akcję czytelniczą w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.

 

ZAPROSZENIE DO WSPÓLNEGO CZYTANIA DZIECIOM

Drodzy Rodzice, Dziadkowie przyłączcie sie do naszej wspólnej akcji głośnego czytania dzieciom pięknej poezji i bajek. Przez cały styczeń czekamy na Was. Zgłaszajcie się do wychowawców grup, podzielcie się swoją przygodą z książką. Czeka na Was wygodny fotel, ciepła herbatka i mali słuchacze. Będzie to dla nas ogromny zaszczyt.

 

KONKURS  NA  NAJŁADNIEJSZY  KARMNIK

„Pomóżmy  ptakom  przetrwać  zimę”

Drodzy  Rodzice!

Przedszkolaki regularnie dbają o ptaki zimą. Dosypują ziarenek do karmników, robią szyszki ze smalcu z ziarnami, a potem wieszają je na drzewach w ogrodzie przedszkolnym. Pogłębiają swoją wiedzę na temat jakie ptaki potrzebują naszej pomocy i dlaczego.

Zapraszamy do udziału w konkursie na „Najładniejszy karmnik dla ptaków” organizowanym w naszym przedszkolu pod hasłem: "Pomóżmy ptakom przetrwać zimę".

Na wykonane przez Państwa i dzieci karmniki czekamy

do 31.01.2018 r.

Prace konkursowe można przekazywać wychowawcom poszczególnych grup. Będą one sukcesywnie wystawiane w holu głównego budynku przedszkola (ul. Zbrowskiego 10). Wszystkie szczegóły dotyczące konkursu znajdą Państwa na tablicach informacyjnych.

ZACHĘCAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE!